Kerkcafé op donderdag 20 september om 20.00 uur in de Dorpskerk aan de Torenlaan 16 in Blaricum

Sytze de Vries

Ds. Sytze de Vries over: Religie en poëzie, een ‘match made in heaven’?

Sytze de Vries is theoloog en dichter. In het nieuwe Liedboek 2013 staan meer dan honderd teksten van zijn hand. Hij stelt graag dat hij lieddichter – dichter en zanger – is geworden dankzij zijn omgang met de Schrift. Die heeft hij vooral als een poëtisch boek leren lezen.

Beeldtaal en metaforen zijn grondkenmerken van de poëzie. Het is de aard van poëzie, dat zij spreekt in gelijkenissen, in beelden. Haar taal is eerder symbolisch, schilderend, dan analytisch. Eerder verbeeldend dan beschrijvend. Zo is ook de taal van de Schrift vooral verhalend, dichterlijk, hymnisch en liturgisch.

Sytze de Vries wil ons deze avond meenemen langs een reeks bijbelse beelden, en laten zien hoe dat ook in zijn liederen doorwerkt. Voor al zijn liederen en gebeden is de taal van die Schrift de eerste bron.
Ds Sytze de Vries (1945) was jarenlang predikant van de Oude Kerk in Amsterdam, waar Willem Vogel cantor/organist was. De samenwerking tussen hen resulteerde in een groot aantal liederen die inmiddels een plaats hebben gekregen in de oecumenische liturgie. Ook vertaalde hij Engelse hymnen, die verschenen zijn in de bundels Het liefste lied van overzee, delen 1 en 2.

De avond wordt gehouden in de Dorpskerk in Blaricum en begint om 20.00 uur precies. Vanaf 19.45 uur zijn koffie en thee beschikbaar. Opgave vooraf wordt op prijs gesteld via de website www.pgblaricum.nl ; daar kunnen ook de meeste inleidingen die in de afgelopen jaren zijn gehouden, worden beluisterd.