Open Synagogedienst. Leiding Tamarah Benima. Vrijdag 17 november, inloop 19.00 uur, tijd 19.30 – 22.00 uur Johanneskerk, Naarderstraat, Laren

Vorig jaar hield Tamarah Benima bij de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes een indrukwekkende voordracht over Wat verbindt de Joden?

Dit seizoen heeft de Protestantse Gemeente haar gevraagd een open synagogedienst te houden.
Iedereen is welkom bij deze dienst. Juist ook mensen die weinig van het Jodendom weten, of wel veel, maar desondanks nooit een synagogedienst hebben meegemaakt. Ook Joden die ‘niets hebben meegekregen’ of eens een ander soort dienst willen meemaken dan zij gewend zijn, zijn van harte welkom.

Het wordt de aanwezigen gemakkelijk gemaakt om mee te zingen. De open synagogedienst is hetzelfde als een vrijdagavonddienst in de synagoge: met gebeden, gezangen en derasja (preek). Er worden geen concessies gedaan (want het is geen onderwijskundig project). Maar hoewel veel van de dienst in het Hebreeuws zal zijn, is kennis van het Hebreeuws niet nodig. Het gaat om de ervaring. Rabbijn Benima neemt u mee door de hele dienst.

De deuren gaan open om 19.00 uur voor koffie, thee en lekkers. De dienst start om 19.30 uur en duurt een uur. Daarna is er een zogeheten kiddoesj: een zegening van de Sjabbatdag, de wijn en het brood en gezellig met elkaar spreken, zingen (misschien dansen) met koffie, thee, sap, wijn, en veel lekkers. De kiddoesj is een essentieel onderdeel van de avond. Einde rond 22.00 uur.
De toegang is gratis. Maar giften voor tsedaka (liefdadigheid/gerechtigheid)zijn meer dan welkom. De tsedaka-projecten zullen op de avond worden aangekondigd.

Tamarah Benima is rabbijn van drie joodse gemeenten en columniste van het Friesch Dagblad en het Nieuw Israëlitisch Weekblad.

Datum vrijdag 17 november 2017
Inloop 19.00 uur