Tamarah Benima. Woensdag 26 oktober 2016 om 19.30 uur in de Johanneskerk, Naarderstraat, Laren

tamarah_benima

Wat verbindt de Joden?

Het jodendom wordt vaak in één adem genoemd met christendom, islam, hindoeïsme en boeddhisme – als een van de vijf wereldgodsdiensten.
Dat zet iedereen meteen op een verkeerd been want het Jodendom is veel meer dan dat. Het is een beschaving, zoals de Egyptische, Mesopotamische, Chinese, Romeinse, Griekse, Inca of Westerse beschaving. Joden zijn bovendien meer dan geloofsgenoten. Ze leven als volk verspreid over de hele wereld, maar hebben desondanks onderling een sterke binding. Hoe komt die binding tot stand? Wat ligt daar aan ten grondslag? Hoe verhoudt zich die binding met de binding aan de leefomgeving (land, staat, volk, cultuur, taal)? Ideeën blijken minder belangrijk dan attitudes, voedsel belangrijker dan dogma’s, muziek belangrijker dan scherpslijperij.

Tamarah Benima (1950) is rabbijn en journalist. In 2015 publiceerde ze haar derde boek Joodser dan dit krijgt u het niet. De levenskunst van de Joodse Beschaving. Net als Een Schaap Vangen werd het zeer goed ontvangen. Tegelijkertijd bracht uitgeverij Home Academy haar hoorcolleges op de markt onder de titel De Joodse Beschaving. Benima is rabbijn van drie joodse gemeenten en columniste van het Friesch Dagblad en het Nieuw Israëlitisch Weekblad.

Datum woensdag 26 oktober 2016
Tijd 19.30 – 21.30 uur