Job de Bruijn: Schuld en boete. Ontmoetingskerk, Kerklaan 41, Laren. Woensdag 9 en 16 maart 2022 19.30 – 21.00 uur

Schuld en boete

Of: hoe kom je verder?

Hoe ga je om met wat verkeerd gegaan is? Kun je je eigen geschiedenis onder ogen zien? Als je kijkt naar het koloniale verleden, het slavernijverleden, de oorlogen in Europa en Indonesië, lijkt dat voor een land als Nederland vaak niet gemakkelijk geweest.

Hoe zit het als je kijkt naar wat verkeerd ging in je persoonlijke geschiedenis? We hebben in de afgelopen maanden veel gehoord over grensoverschrijdend gedrag. Kun je dat onder ogen komen? Of herken je de neiging weg te kijken?

De Russische schrijver Fjodor Dostojevski schreef in de 19e eeuw een prachtig boek met als titel Schuld en boete. Hij beschrijft hoe een prostituee, Sonja, een moordenaar bijstaat en verder probeert te helpen. Niet met het advies ‘Maak gebruik van je zwijgrecht’, maar door tegen hem te zeggen: ‘Zoek een kruispunt en zeg tegen alle windstreken wat je hebt gedaan.’

Job de Bruijn leidt twee avonden over de thematiek van Schuld en boete.
We lezen Bijbelfragmenten en we kijken naar wat Dostojevski geschreven heeft.

U bent van harte uitgenodigd, om te luisteren of om deel te nemen aan het gesprek.

Tijden: 9 en 16 maart 2022 19.30 – 21.00 uur
Plaats 9 maart: Johanneskerk Naarderstraat 5, Laren