Misa Criolla, uitgevoerd door ‘Zingen voor je Leven – Amsterdam’ in de kerkdienst van de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes in de Ontmoetingskerk, Kerklaan 41, Laren op zondag 22 april 2018 om 10.00 uur

Misa Criolla, uitgevoerd door ‘Zingen voor je Leven – Amsterdam’ in de kerkdienst van de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes op zondag 22 april

De Misa Criolla, ook wel de Argentijnse mis genoemd, is het bekendste werk van de Argentijnse componist Ariel Ramírez (1921 – 2010).
Tijdens het Tweede Vaticaans Concilie werd de strikte regel, die bepaalde dat de mis alleen in het Latijn mocht worden opgedragen, opgeheven: dat mocht voortaan ook in de volkstaal. Ramírez greep deze gelegenheid al snel aan en componeerde zo in 1964 de Misa Criolla, waarbij de officiële Latijnse tekst werd vertaald in het Spaans.

Ramírez gebruikte daarbij niet alleen de volkstaal maar ook de volksmuziek, met zijn typisch Zuid-Amerikaanse ritmes en authentieke instrumenten. Het Kyrie volgt het ritme van de ‘Baguala-vidala’, een melodieuze liedvorm uit het noorden van Argentinië. Het Gloria is gebaseerd op de ‘Carnavalito’, een vrolijke dans uit Bolivia in tweekwartsmaat, afgewisseld met een langzaam ritme dat door de Inca’s voor begrafenissen wordt gebruikt. Het Credo is een onweerstaanbare ‘Chacarera’, de belangrijkste feestdans in Noord-Argentinië. In het Sanctus is een subtielere variant op de ‘Carnavalito’ te horen. In het Agnus Deï, waarmee de mis traditioneel eindigt, klinkt een melancholiek ritme van de Zuid-Argentijnse pampa’s (‘Estilo pampeano’).

Ariel Ramírez stond erop dat zijn compositie niet als een strikte “katholieke” boodschap zou worden gezien, maar eerder als een expressie van universeel gevoel, gekoppeld aan het verlangen naar vrede dat in elke cultuur in deze wereld bestaat.

In de dienst van 22 april wordt deze mis gezongen door het koor ‘Zingen voor je Leven-Amsterdam’. Een bijzondere koor. Dirigente Anne-Marie Blink zegt daarover: “Dit koor bestaat uit mensen die direct of indirect met kanker te maken hebben. Zij zijn bij elkaar gekomen om te zingen voor het leven, om de kanker even te vergeten. Dat het leven een kleurrijk geheel wordt ervaren zij steeds weer tijdens het zingen. Een lach en een traan en alle plezier klinken in een samenklank die hoop brengt. Dat te doen in een compositie als de Misa Criolla is een feestje, een feest waaraan iedereen kan deelnemen.”

Datum: zondag 22 april 2018
Tijd: 10.00 uur
Plaats: Ontmoetingskerk
Voorganger: Job de Bruijn
Aan de toetsen zit Harrie Herfst.
Muzikale leiding: Anne-Marie Blink