Frank Bosman, cultuurtheoloog: Dalí, Bijbel en videogames. Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren. Dinsdag 13 februari 2024, 19.30 – 21.00 uur

Salvador Dali (1939), fotograaf: Carl Van Vechten, Library of Congress

Dalí, Bijbel en videogames

Frank Bosman, cultuurtheoloog

Wat hebben de Spaanse schilder Salvador Dalí, de Bijbel en videogames met elkaar te maken? In ieder geval genoeg om er een tentoonstelling aan te wijden in het Krona museum in Uden in 2022. Dalí staat wereldwijd bekend als een exponent van het surrealisme. Hij schilderde verschillende wereldberoemde religieuze kunstwerken zoals De verzoening van de H. Antonius (1946), Christus van de H. Johannes van het Kruis (1951) en Het Sacrament van het Laatste Avondmaal (1955). Dalí illustreerde echter ook de Bijbel, 105 aquarelachtige drukken, gemaakt tussen 1963 en 1965. Hierin toont de Spaanse meester zich een kunstenaar en een rooms-katholiek in hart en nieren.

De voorstellingswereld van Dalí heeft binnen de kunst van vandaag vooral raakvlakken met de videokunst, de wereld van videogames en virtual reality: toeschouwers en spelers worden opgezogen in een schier onbegrensde, hybride fantasiewereld. Er zijn videogames geïnspireerd op het werk van Dalí, zoals Dreams of Dalí (2018). Dit spel is gebaseerd op Dalí’s Archeologische herinnering aan Het Angelus van Millet uit 1935, dat op zijn beurt geïnspireerd is op Het Angelus van de Franse schilder Jean-François Millet (1857/9). En op zijn beurt is Millets schilderij weer gebaseerd op het Angelusgebed, een rooms-katholieke gebed dat het midden van de dag aangeeft en verbindt met het Bijbelverhaal over de aankondiging van de engel Gabriël aan Maria uit het Lucasevangelie.
Recent publiceerde Bosman De oude man van Masyaf, de westerse legendes rond de nizarische ismaïlieten.

Komt u er nog uit? Speciaal voor ons komt gastcurator en cultuurtheoloog Frank Bosman precies uitleggen wat Dalí, Bijbel en videogames met elkaar te maken hebben.

Frank Bosman is verbonden aan de faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg.

Dinsdag 13 februari 2024, 19.30 – 21.00 uur
Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren