‘God als vriend’. Dinsdag 1 december 2015 om 19.30 uur in de Johanneskerk, Naarderstraat, Laren

Rene van den Beld (2)
René van den Beld

René van den Beld, cabaretier, theoloog en oud-predikant onder andere van de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes toert rond met zijn vertelling Vertel me eens wat over vriendschap.

Hij schrijft hierover: De Franse filosoof Michel de Montaigne (1533-1592) is één van de vele denkers die prachtige woorden aan de vriendschap heeft gewijd. Zo schrijft hij dat het huwelijk een contract is, waarvan alleen het afsluiten vrijwillig plaatsvindt. Later blijken zich allerlei verwikkelingen voor te kunnen doen die de genegenheid kunnen verbreken en verstoren. Terwijl bij een vriendschap het enige waarmee men te maken heeft, de vriendschap zelf is. In de tijd van maximale communicatie met behulp van media, waarin Facebook het summum lijkt, is de vraag naar vriendschap des te indringender. Hoeveel vrienden heeft een mens eigenlijk? Wat zijn de kenmerken van vriendschap? Hoe wordt het woord vervuild en misbruikt? In 2009 was ontvrienden het woord van het jaar.

In onze wereld kon nadenken over vriendschap wel eens het elfde gebod zijn: ‘Gij zult het woord vriendschap niet ijdel gebruiken.

In dit programmaatje gaat René als een ouder wordende padzoeker op zoek naar de betekenis van de vriendschap. Steeds komt als meest heldere formulering Montaignes uitspraak boven: ‘Als men bij mij zou aandringen te zeggen: waarom ik van hem hield, voel ik dat dat alleen uitgedrukt kan worden door te antwoorden: “Omdat hij het was, omdat ik het was.

Datum dinsdag 1 december 2015
Tijd 19.30 – 21.00 uur