Govert Jan Bach: Geen Bach zonder Luther. Dinsdag 7 november 19.30 uur Johanneskerk, Naarderstraat, Laren

Het is in Nederland zonder twijfel het allerbekendste werk van Johann Sebastian Bach: de Matthäus Passion.
“Bijna niemand weet meer hoeveel invloed Luther had op het werk van Bach, terwijl het zo belangrijk is om het werk van Bach te begrijpen”, schrijft Govert Jan Bach in zijn boek Maarten Luther en Johann Sebastian Bach; twee grensverleggers (2017). “Als die bijna tweehonderd bewaard gebleven kerkcantates, de passies, het Weihnachts Oratorium, de motetten, de orgelmuziek, één ding duidelijk maken, “ zo meent Govert Jan Bach, “dan was het dat Johann Sebastian Bach zéér gemotiveerd was om religieuze muziek te schrijven.”
“Alleen het feit al dat Bach zijn geld uitgaf aan twee dingen, muziek instrumenten en theologische boeken, is veelzeggend. ” Luther was, denkt Govert Jan Bach, mede zo’n groot voorbeeld voor Bach doordat ze een enorme liefde voor muziek deelden; muziek en geloof vormden voor Bach een twee-eenheid.

In het jaar waarin 500 jaar Reformatie herdacht wordt, komt Govert Jan Bach vertellen over de invloed van Luther op de muziek van J.S. Bach.

Govert Jan Bach studeerde pastorale theologie en psychologie in Leiden, Amsterdam en Nijmegen, waarna een carrière volgde als psychotherapeut. In die hoedanigheid zette hij regelmatig muziek in als therapie. Govert Jan Bach deed onderzoek naar de beleving van de Matthäus Passion door een seculier publiek. Hij is programmamaker bij de Concertzender voor de dagelijkse uitzending Geen dag zonder Bach.

Datum dinsdag 7 november 2017

Tijd 19.30 – 21.30 uur