Interview met Almatine Leene door Job de Bruijn. Ontmoetingskerk, Kerklaan 41, Laren Woensdag 21 april 2021

Almatine Leene was de eerste vrouwelijke predikant in de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken. Op dit moment is zij als predikant verbonden aan de vrijgemaakte gemeente Hattem-Noord. Tot eind vorig jaar was zij een aantal jaren predikant in Zuid-Afrika.
Al kort na haar terugkeer naar Nederland werd ze in november 2020 gekozen tot Theoloog des Vaderlands, als opvolger van Samuel Lee. Die keuze wordt gemaakt door de organisaties achter de ‘Nacht van de Theologie’.
“Ze is een gedreven theoloog met een veelzijdige loopbaan: zowel als predikant en inspirator als wetenschapper”, zegt het juryrapport.
“ Door haar verblijf in Zuid-Afrika kijkt ze met nieuwe ogen naar Nederland, waar religie een heel andere plek heeft. En ze is een voortrekker door haar rol als eerste vrouwelijke predikant in een kerkgenootschap waar dat niet vanzelfsprekend was.”

Job de Bruijn spreekt met haar over haar eigen geschiedenis en haar kijk op het Theoloog des Vaderlands zijn.

Datum: woensdag 21 april 2021
Tijd: 19.30 – 21.30 uur

Het interview wordt uitgezonden vanuit de Ontmoetingskerk en is te bekijken via Kerkomroep, YouTube  en Facebook