Judas en God. Dinsdag 8 maart 2016 om 19.30 uur in de Johanneskerk, Naarderstraat, Laren

Job-de-Bruijn
Job de Bruijn

Judas en God

Judas heeft geen goede naam. Hij is bekend geworden als de man die Jezus verraadde met de judaskus. Hij werd de verpersoonlijking van het kwaad. Een heel ander beeld rijst op uit het zogenaamde Evangelie van Judas. Dit geschrift uit de vierde eeuw werd 40 jaar geleden gevonden in de buurt van een Egyptisch stadje. Het Evangelie van Judas legt, evenals andere buiten-Bijbelse evangeliën, zoals dat van Thomas en van Maria van Magdala, andere accenten. Judas komt in dit boek anders naar voren. Hij krijgt een andere rol. Hij is geen verrader. Hij is iemand die hartstochtelijk betrokken is op Jezus en diep gelooft in zijn uiteindelijke bestemming: verenigd worden met de goddelijke Geest. Hij brengt Jezus dichter bij zijn bestemming. Eerder een witte raaf dus, dan een zwart schaap.

Dit evangelie wordt gerekend tot de gnostische literatuur. Hierin leeft de gedachte dat God te kennen is in jezelf. Wie goed zoekt in zichzelf, komt daarvan iets op het spoor
Job de Bruijn zal een inleiding houden over dit evangelie. We lezen fragmenten van het boek. We kijken naar wat er staat en wat het te betekenen kan hebben, ook voor ons, vandaag

Datum dinsdag 8 maart 2016
Tijd 19.30 – 21.30 uur