Kerkcafé Blaricum: ds. Jurjen Zeilstra over Emmanuel Levinas. Dorpskerk, Torenlaan 16, Blaricum Donderdag 23 juni 2022 20.00 uur

Emmanuel Levinas

Kerkcafé Blaricum: Met het overkoepelende thema ‘De wereld en het ik’ zal ds. Jurjen Zeilstra dit voorjaar aan de hand van drie grote denkers nadenken over onze eigen positie als ‘ik’, staand in de postmoderne wereld.

Op donderdag 23 juni 2022 spreekt dr. Zeilstra over Emmanuel Levinas

‘Als Descartes zegt “Ik denk dus ik ben” is de wissel voor de ontsporing in egoïsme in het westers denken al omgezet.’

De Frans-Joodse Emmanuel Levinas (1906-1995) werd in Litouwen geboren. Ook hij onderging de invloed van Heidegger en Husserl.
Als krijgsgevangene overleeft hij, in tegenstelling tot het overgrote deel van zijn familie, de Tweede Wereldoorlog.
Sterker dan bij Hannah Arendt werken de invloed van zijn Joodse opvoeding en de Bijbel door in zijn filosofie.
Levinas fundeert zijn waarden relationeel, met name in het gelaat van de ander die mij aanziet. Die ander doet een ethisch appèl op mijn menszijn als naaste. Alleen zo valt er te ontkomen aan de totalitaire manipulatie die eigen is geworden aan de Westerse mens. Dit is voor Levinas het humanisme van het zelf.

U bent van harte welkom. Neem gerust iemand mee!

De avonden beginnen om 20.00 uur in de Dorpskerk, Torenlaan 16 in Blaricum.
Koffie en thee is beschikbaar vanaf 19.45 uur.
Na afloop (rond 22.00 uur) kan een glas worden gedronken