Kerkcafé Blaricum: ds. Jurjen Zeilstra over Hannah Arendt. Dorpskerk, Torenlaan 16, Blaricum Donderdag 28 april 2022 20.00 uur

Kerkcafé Blaricum: Met het overkoepelende thema ‘De wereld en het ik’ zal ds. Jurjen Zeilstra dit voorjaar aan de hand van drie grote denkers nadenken over onze eigen positie als ‘ik’, staand in de postmoderne wereld.

Op donderdag 28 april 2022 spreekt dr. Zeilstra over Hannah Arendt (1906-1975)
‘Gedachtenloosheid kan meer ellende veroorzaken dan alle kwaadaardige instincten samen…’

De Duits-Joodse Hannah Arendt is altijd een mens geweest met een heel eigen overtuiging. Zij studeerde filosofie en theologie bij onder andere de fenomenologen Martin Heidegger en Edmund Husserl, totdat zij, na de machtsovername van Hitler, Duitsland moest verlaten. Na een periode in Frankrijk kwam zij in New York terecht. Zij voelde zich gedreven het totalitarisme en het massieve kwaad waarvan zij in haar leven getuige was, te begrijpen. Leidende vragen in haar werk gaan uit naar het dragen van individuele verantwoordelijkheid en de zoektocht naar een zinvol bestaan in werk met betekenis en de functie van kritisch denkvermogen in dit verband.

De volgende avond staat gepland op donderdag 23 juni 2022: Emmanuel Levinas (1906-1995)
‘Als Descartes zegt “Ik denk dus ik ben” is de wissel voor de ontsporing in egoïsme in het westers denken al omgezet.’

U bent van harte welkom. Neem gerust iemand mee!

De avonden beginnen om 20.00 uur in de Dorpskerk, Torenlaan 16 in Blaricum.
Koffie en thee is beschikbaar vanaf 19.45 uur.
Na afloop (rond 22.00 uur) kan een glas worden gedronken