Leo Janssen over Rodin. Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren. Dinsdag 26 oktober 2021 19.30 – 21.00 uur

Auguste Rodin (1840-1917), De Hellepoort, 1880-1917 (Kunsthaus Zürich)

Rodin. Zijn levenswerk, gebaseerd op ‘La Divina Comedia’ van Dante

Veertien jaar geleden, op 17 januari 2007, vond in de tuin van Singer Laren een afschuwelijke beeldenroof plaats. Daaronder het wereldberoemde beeld van Auguste Rodin, ‘Le Penseur’, de denker. Het beeld, ook wel ‘Le Poète’, de dichter, genoemd, stelt de Italiaanse schrijver Dante Alighieri voor – in diep gepeins verzonken – boven ‘La Porte de l’Enfer’, de hellepoort.

In het driedelige gedicht ‘La Divina Comedia’ beschrijft Dante een reis van de hel via het vagevuur naar het paradijs.

De Franse regering besloot eind 19e eeuw tot de bouw van een nieuw Museum voor Toegepaste Kunst in Parijs. Rond 1880 werd Rodin gevraagd hiervoor een monumentale toegangspoort te ontwerpen, die gebaseerd zou zijn op Dante’s literaire meesterwerk. Het project liep volledig uit de hand. Rodin ontwierp uiteindelijk ruim 200 figuren die onderdeel moesten worden van dit giga-project!

Leo Janssen gaat in woord en beeld dieper in op wat uiteindelijk Rodins levenswerk werd, maar nooit door hem voltooid. Rodin wordt gezien als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst.

Leo Janssen is media productie professional, actief in politiek Laren.

De avond wordt gehouden in de Johanneskerk. Bij binnenkomst is er koffie of thee en bij de afsluiting een glas. De toegang is gratis maar een bijdrage wordt zeer op prijs gesteld!

De Coronaregels voor culturele activiteiten zijn van toepassing. Voor deze activiteit geldt: wilt u zeker zijn van een plaats, dan kunt u zich opgeven bij yttastulp@gmail.com

De avond is ook te volgen en terug te kijken via Kerkomroep en YouTube

Datum: dinsdag 26 oktober
Tijd: 19.30 – 21.00 uur