Concert in de Johanneskerk. Zondag 17 oktober, 15.00 uur: Johan Olof, viool; Bart Soeters, basgitaar en Joris Holtackers, toetsen en percussie

Johan Olof
Joris Holtackers
Bart Soeters

Tijdens dit kamermuziekconcert spelen drie musici klassieke muziek waarbij zij tegelijk improviseren. Zij reizen langs verschillende stijlen en smelten deze samen in hun unieke klank. Tijdens het eerste concert spelen drie musici klassieke muziek waarbij zij tegelijk improviseren. Zij reizen langs verschillende stijlen en smelten deze samen in hun unieke klank.

Bart, Joris en Johan delen de liefde voor de klassieke muziek. Tegelijk improviseren ze: in het moment gaan ze het avontuur aan. In een bijzondere samenstelling van viool, toetsinstrument/percussie en basgitaar komen ze tot een geheel eigen klankontwerp van de muziek die hen zo dierbaar is. Ze zijn niet in één genre te plaatsen, net zomin als de composities die ze vertolken. Zij reizen langs verschillende stijlen en smelten deze samen in hun unieke klank.

Johan Olof studeerde viool aan het conservatorium van Utrecht.

Sinds 2021 is hij concertmeester van het Ars Musica Orkest. Het Ars Musica Orkest is een jong, professioneel orkest en is verbonden aan het Ars Musica Concertkoor en Kamerkoor.

Johan deelt zijn liefde voor barokmuziek met de leden van Baroccante, waarvan hij concertmeester en artistiek leider is. Baroccante is een barokorkest dat de bekende en onbekende parels uit de barok uitsluitend laat klinken buiten de concertzaal.

Sinds 2020 is hij artistiek leider en concertmeester van kamerorkest Figaro. Figaro is een Utrechts orkest dat niet alleen ernaar streeft zijn enthousiasme voor klassieke muziek te delen op het concertpodium, maar ook een maatschappelijke functie wil hebben door het geven van optredens in AZC’s, verzorgingshuizen en penitentiaire inrichtingen.

Naast het vioolspelen is Johan zich gaan toeleggen op het dirigeren en is hij de vaste dirigent van het KLM-orkest Airchestra, het Zeister Philharmonisch Orkest en het Zaans Symfonie Orkest.

Joris Holtackers heeft piano gestudeerd aan het Utrechts Conservatorium (HKU). Aldaar heeft hij ook lessen gevolgd in compositie, studiotechniek, directie en drums. Na het cum laude behalen van zijn bachelor diploma heeft hij in Utrecht en aan de Hochschule für Musik in Keulen zijn studie vervolgd en hierop afsluitend zijn master diploma behaald.

Sinds zijn studie is Joris werkzaam als bevlogen pianodocent (in het verleden aan het conservatorium in Zwolle en Utrecht en momenteel bij de Piano Academy in Amsterdam) en als uitvoerend pianist bij verschillende zangers en ensembles (zowel klassiek als jazz/pop/wereldmuziek/theater). Daarnaast werkt hij als studiotechnicus, multi instrumentalist en producent/componist (o.a. voor muziek bij verschillende film- en documentaireproducties). Hij viel meerdere malen in de prijzen bij internationale wedstrijden met zijn composities en arrangementen (o.a. gekozen door Steve Reich en Paul Simon).

Bart Soeters (1980) is bassist, componist en kerndocent aan het Utrechts Conservatorium. Hij staat bekend om zijn veelzijdigheid en werkt(e) samen met Kaz Lux, Fay Lovski, Izaline Calister, Cello Octet Amsterdam, Jason Rebello, Lev Markiz, Lori Lieberman, Rutger de Bekker, Laura Fygi, Het Brabants Orkest, Thijs van Leer, Izak Boom, Born, Souldada, Orgel Park Amsterdam, Het Nationale Toneel, Holland Opera en vele anderen. Met Floris Verbeij bracht hij de cd Morse uit bij Challenge Records. De Bass Sounds video’s die hij samen met Joris Holtackers produceerde zijn inmiddels enkele miljoenen keren bekeken op youtube.

Bart voltooide zijn Masters basgitaar en compositie in 2006 aan de HKU en ontving meerdere onderscheidingen. De Pim Jacobs Muziekprijs ontving hij in 2005 uit handen van Han Reiziger.

Georg Philipp Telemann (1681-1767)            Sonata IV TWV 41 G1

Johann Sebastian Bach  (1685-1750)             Presto uit Sonata n.1 in G BWV 1001

Giga uit Partita n. 2 in D BWV 1004

Giga uit Sonata n. 3 in C BWV 1005