Mindful Bijbellezen, twee avonden over ‘Aandachtig Leven’. Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren. De woensdagen 9 januari en 16 januari 2019 van 19.30 – 21.30 uur

Martine Steen (foto Helen van Dijk Fotografie)

Hoe Mindfulness verrijkend kan zijn bij het lezen van Bijbelverhalen

Mindfulness- of aandachttraining is actueel. Het heeft, sinds het in de jaren zeventig werd ontwikkeld door de Amerikaanse microbioloog Jon Kabat Zinn, een enorme groei doorgemaakt. Het is onderwerp van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek en wordt op basis van de positieve bevindingen daarvan ingezet in ziekenhuizen en andere zorginstellingen als ondersteuning bij een scala aan klachten. Ook in de persoonlijke ontwikkeling biedt mindfulnesstraining een behulpzaam instrument.

Maar nieuw is mindfulness niet. Kabat Zinn baseerde zijn training op boeddhistische leerstellingen, maar ook in onze kerktraditie werd eeuwen geleden al verteld hoe ‘Aandachtig Leven’ ons kan verbinden met God. Benedictus heeft hiervoor zijn Regel geschreven die, vertaald naar de huidige tijd, grote gelijkenissen vertoont met wat in boeken en artikelen over mindfulness wordt verteld. Theresa van Avilla en Meister Eckhart spraken over ‘Aandacht ‘ als een manier om tot God te komen.

Mindfulness gaat over vriendelijke, niet oordelende aandacht voor alles dat zich nu aan ons presenteert. Het gaat over onbevangen durven kijken en voelen. Dat kan ons in een drukke wereld naar de stilte voeren en van daaruit helpen nieuwe perspectieven en keuzemogelijkheden te ontdekken.

Mindful Bijbellezen: Op de twee avonden Mindful Bijbellezen willen we met elkaar onderzoeken hoe we onze aandacht kunnen geven aan onze Aandacht. Dat zullen we doen door oefening, wat uitleg en het delen van onze ervaringen. Vervolgens gaan we met elkaar kijken hoe die aandacht reageert op een aantal verhalen uit de Bijbel.
De avonden zijn zo opgezet dat u er optimaal profijt van hebt als u ze alle twee bezoekt. Op de eerste avond starten we met het verhaal van de Zaaier.

De avonden worden geleid door Martine Steen en Job de Bruijn.
Martine Steen is arbo-arts en eigenaar/trainer van Mind for More. Zij verzorgt trainingen Mindfulness voor mensen met stress of psychische klachten.
Job de Bruijn is predikant van de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes.

Data woensdag 9 en 16 januari 2018
Tijd 19.30 – 21.30 uur