Paul Schenderling over: Hoe handel ik eerlijk. Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren Dinsdag 1 november 2022, 19.30 – 22.00 uur

PAUL SCHENDERLING GAAT KLIMAATCRISIS TE LIJF
Er is leven na de groei

Econoom Paul Schenderling (1989), adviseur bij overheden over sociale en ecologische vraagstukken, heeft de bakens in zijn leven verzet om de klimaatcrisis te lijf te gaan. Dat vergt pijnlijke keuzes. “Maar het moet”.

In het kader van het Winterprogramma houdt hij op dinsdag 1 november in de Johanneskerk een lezing over ‘de vreugde van genoeg’. In zijn lezingen bespreekt Paul aan de hand van kleine en grote verhalen wat er nodig is om rechtvaardig te handelen binnen onze economie. Hij legt op heldere en eenvoudige manier uit hoe onze huidige economie in elkaar zit. Vervolgens geeft hij concrete en praktische adviezen hoe we eerlijker en duurzamer kunnen leven en hoe we elkaar daarbij kunnen helpen.

Deze maand publiceerde Paul Schenderling het boek ‘Er is leven na de groei’. Stel je voor: een Nederland dat binnen de grenzen van de aarde leeft. Een land waarin economische groei niet meer voorop staat, terwijl de welvaart van verreweg de meeste Nederlanders intact blijft. Een land waarin mensen gelukkiger worden, omdat ze minder stress en meer vrije tijd hebben.
Nu steeds meer wetenschappers stoppen met groei bepleiten, is dit het eerste boek in Nederland dat laat zien hoe dit kan. Het enige dat nodig is, is vertrouwen en daadkracht. Om oude gewoonten en ideeën die de aarde en de mens uitputten los te laten en om samen een nieuwe richting in te slaan. Want na de groei wacht een mooier leven. ‘Er is leven na de groei’ laat zien hoe dit kan, op een haalbare en betaalbare manier en in korte tijd.

Aan de Vrije Universiteit werkte Paul Schenderling bij filosoof en politicoloog Govert Buijs aan zijn promotie op het onderzoeksthema Markt, Liefde & Menselijke Bloei. “Maar ik ben ermee gestopt. En ik ben uit de redactie gestapt van Christen Democratische Verkenningen, een tijdschrift van het CDA. Ik werk nu geen vijf dagen in de week meer als consultant, maar drie. Genoeg om van te leven”, aldus Paul.

Datum, tijd en plaats: dinsdag 1 november van 19.30 tot 22.00 uur in de Johanneskerk.

Bij binnenkomst koffie of thee en bij de afsluiting een glas wijn.
De toegang is gratis. Een bijdrage wordt zeer op prijs gesteld!