Pianorecital ‘Bach in Blaricum’ op zondag 3 mei 2015 om 16.00 uur in de Dorpskerk, Torenlaan in Blaricum

Peter den Ouden

Pianorecital ‘Bach in Blaricum’

Op zondag 3 mei 2015 presenteert pianist Peter den Ouden in de Dorpskerk te Blaricum een programma met werken van Johann Sebastian Bach. Aanvang: 16.00 uur.
In het begin van de 18e eeuw werd de klaviermuziek in Duitsland beïnvloed door muziek van Franse clavecinisten als Couperin, Rameau en Champion de Chambonnières.  Bach kwam met deze ‘Franse mode’ in aanraking tijdens de periode dat hij als jonge man bij zijn broer Johann Christof in Ohrdruf woonde. Dit betrof niet alleen een verzameling suites van de Franse componisten Nicolas-Antoine Lebègue en Louis Marchand, maar ook van op de Franse vorm gebaseerde suites van Duitse componisten als Johann Adam Reincken, Georg Böhm en Johann Kuhnau.

Op het programma van Peter den Ouden staan de Franse Suites no. II in c kl.t. (BWV 813)  en VI in E gr.t. (BWV 817) en een keuze uit de Inventionen.
Als laatste onderdeel van dit recital staat het Italienisches Konzert (BWV 971) op het programma.

Bachs kennismaking met de Italiaanse concertvorm vond plaats in de laatste jaren van zijn werkzaamheden als kapelmeester aan het hof te Weimar. Aan het begin van de 18e eeuw was aan de Duitse hoven veel belangstelling voor Italiaanse muziek: het Italiaanse concert en in het bijzonder het soloconcert. Zo bewerkte Bach 16 concerten van de Italiaanse meesters Vivaldi, Benedetto Marcello en Torelli. Bach koos hiervoor voornamelijk vioolconcerten als basis. Het Italienisches Konzert is één van Bach’s bekendste en meest geliefde composities. Het is geen bewerking van een bestaande compositie maar een door Bach gecomponeerd concert in Italiaanse stijl. Het is oorspronkelijk voor een 2-manualig klavecimbel geschreven hetgeen blijkt uit het contrast tussen de tutti en solo-gedeeltes.
Peter den Ouden studeerde piano, orgel, koordirectie, kerkmuziek en schoolmuziek. Na vele jaren werkzaam geweest te zijn als docent in het voortgezet onderwijs en op de conservatoria te Hilversum en Amsterdam als dirigent van verschillende koren, is hij thans actief als organist in Blaricum en cantor-organist in Nederhorst den Berg. Daarnaast is hij als docent orgel en koordirectie aan het Conservatorium van Suriname nauw betrokken bij het professionaliseren van de muziekeducatie in dat land en maakt hij zich sterk voor de wederopbouw van het Maarschalkerweerd-orgel in de prachtige gerestaureerde houten kathedraal van Paramaribo.

De toegang is vrij maar na afloop wordt een gift gevraagd voor de wederopbouw van het Maarschalkerweerd-orgel in de kathedrale basiliek te Paramaribo.