Tot en met 10 september 2022, Monumentendag, is de Johanneskerk open op alle zaterdagen van 14.00 tot 17.00 uur. Presentatie van het historische werk ‘De Johanneskerk te Laren, 1521-2021’ op 10 september 2022

OPEN JOHANNESKERK

Zaterdag 25 juni heeft de Johanneskerk haar deuren op zaterdag open gezet onder het thema ‘Open Johanneskerk’. Het betekent dat tot en met 10 september, Monumentendag, de kerk iedere zaterdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur openstaat voor allen die graag de 500 jarige van binnen willen bekijken.Voor liefhebbers van kerkorgels is het interessante en unieke Titz-orgel te bewonderen. Het is in 1734 gebouwd en evenals de Johanneskerk, een Rijksmonument.

Op zaterdagmiddag 10 september, Open Monumentendag, wordt om 15.00 uur het historische werk ‘De Johanneskerk te Laren, 1521-2021’ in de Johanneskerk gepresenteerd. Het is onder redactie van prof. dr. Jan de Bruijn en dr. Henk Michielse de afgelopen twee jaar tot stand gebracht.

Vanwege corona bleven vele archieven, die geraadpleegd moesten worden, lange tijd gesloten. Toch is het beide historici gelukt om het boek, samen met zeven andere deskundige auteurs op de deelterreinen, een jaar na de officiële jubileumdatum tot stand te brengen en te presenteren.

Het programma voor de overhandiging van dit wetenschappelijke werk aan betrokken instanties, wordt met muziek gelardeerd en is in grote lijnen als volgt:
14.30 – 15.00 uur ontvangst met koffie of thee. Iedereen is welkom, maar vol is vol.

Om 15.00 uur Welkom door Jan de Bruijn, toelichting over ontstaan en inhoud van het boek. Daarna een inleiding van Henk Michielse over katholiek en protestant in Laren.
Om circa 15.45 uur overhandiging van het boek aan vertegenwoordigers van de Gemeente Laren, de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes (PGLE) en de Parochie Sint Jan – Goede Herder.

Plaats Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren