Allah / God? Dinsdag 6 okober 2015 in de Johanneskerk, Naarderstraat, Laren

Marcel Poorthuis

Allah / God? De komst van de islam in Nederland

Van Harem tot Fitna, het boek van Marcel Poorthuis en Theo Salemink gaat over de beeldvorming van de islam in Nederland. Wat ooit een verre romantiek was van de sprookjes van 1001 nacht kwam plots heel dichtbij met de komst van de gastarbeiders in de jaren zestig. Wat bepaalt de houding van de Nederlander? Is het: ‘onbekend maakt onbemind’? Of past de islam niet binnen het ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, de lijfspreuk van vele Nederlanders? Hoe dan ook, er bleken genoeg negatieve beelden van de islam te zijn. Romantiek maakte plaats voor angst.

Middeleeuwse ideeën over de islam als afgoderij werden weer populair. Kerken streefden naar een dialoog, maar die lijkt door een no-nonsense politiek te zijn ingehaald. Wat wil Nederland met de moslims? Moet de islam ingrijpend veranderen of moet de Nederlander anders leren denken?

Prof. dr. Marcel Poorthuis (1955), hoogleraar aan de Faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg en mede-auteur van het boek Van Harem tot Fitna, vertelt hoe de Nederlander de afgelopen decennia heeft gereageerd op de komst van de islam en moslims naar Nederland. Hij meent dat de politiek van links tot rechts krampachtig reageert op de islam en geeft daar ook een verklaring voor.

Datum dinsdag 6 oktober 2015
Tijd 19.30 – 21.30 uur