Gert Landman: Willibrord en de Keltische spiritualiteit Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren. Dinsdag 7 november 2023, 19.30 – 21.00 uur

Willibrord en de Keltische spiritualiteit

Als christenen in de Lage Landen, protestanten en katholieken, danken wij ons geloof aan de apostel Willibrord. Opgegroeid in Noord-Engeland en beïnvloed door de kloosters op Lindisfarne (voor de oostkust van zijn regio) en Iona (voor de westkust van Schotland), volgde hij zijn opleiding in Ierland, de bakermat van het Keltisch-christelijke geloof. Vanuit Ierland kwam hij dat geloof brengen in wat nu de Benelux heet, met als uitvalsbasis zijn klooster in Echternach. Hij is de aartsvader van ons geloof. Zoals Willem Barnard bezingt in Lied 743 – dank God voor Willibrord! – was het christendom onder hem nog onverdeeld, zo anders dan het meerstromenland dat we nu kennen. Zijn inspiratie, en die van de Noord-Engelse en Ierse heiligen die hem vormden, kan ons ook nu inspireren tot een vorm van geloven die dichtbij ons en ons dagelijkse leven in deze wereld staat. Een eenvoudig geloof met een grote directheid.

Gert Landman, momenteel ambulant predikant in Laren en Eemnes, heeft zich lang in de Keltische traditie verdiept. Aan de hand van beamer beelden vertelt hij over Willibrord en zijn geestelijke erfenis.

Dinsdag 7 november 2023, 19.30 – 21.00 uur
Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren