Heleen van Beelen: Gezicht van Jezus. Georges Rouault en de menselijkheid van Christus Johanneskerk, Naarderstraat 5, Laren Dinsdag 9 april 2019 19.30 – 21.30 uur

Georges Rouault, gezicht van Christus

Georges Rouault en de menselijkheid van Christus

“We kennen zijn uiterlijke verschijning niet, noch die van zijn moeder”, schreef Augustinus. En inderdaad, van de beroemdste man die ooit geleefd heeft bestaat geen portret. Niettemin zijn er gedurende 20 eeuwen tal van schilderingen gemaakt die Christus als onderwerp hebben. Wij bekijken deze schilderingen vaak met gepaste eerbied, op afstand, alsof we ons begeven op een heilige plek. Soms is het alsof Christus zelf naar ons kijkt.

Dat geldt zeker voor een schilderij van Georges Rouault (1871-1958), getiteld Hoofd van Christus. Dat schilderij doet denken aan een icoon, maar is in helderheid en expressie veel levendiger en dynamischer. Je vraagt je af wat deze Christus jou, als toeschouwer, wil zeggen. De Christus van Rouault heeft vooral menselijke en niet goddelijke trekken, maar lijkt toch uit een andere wereld te komen.

We kijken deze avond naar werk van Rouault tegen de achtergrond van zijn levensverhaal.

Tijdens haar studie theologie heeft Heleen van Beelen zich beziggehouden met de allereerste voorstellingen van Jezus, als herder en leraar afgebeeld in catacomben en op sarcofagen. Zij volgde colleges kunstgeschiedenis. De afgelopen jaren is zij geboeid geraakt door 20ste eeuwse kunstenaars, die zich niet minder dan hun voorgangers hebben laten inspireren door (het verhaal van) Jezus.

Heleen is voorganger in de Protestantse Kerk, wijkgemeente Bussum- Oost/Centrum.

Datum dinsdag 9 april 2019
Tijd 19.30 – 21.30 uur