Kerkcafé: een avond met Henk Schulte Nordholt, sinoloog en publicist Dorpskerk, Torenlaan 16, Blaricum. Donderdag 30 januari 2020 20.00 uur

Henk Schulte Nordholt

Henk Schulte Nordholt is zoon van de dichter en hoogleraar Jan Willem Schulte Nordholt

Uitgangspunt van zijn voordracht op 30 januari zal zijn bekende boek China & de Barbaren zijn.
Korte samenvatting daarvan is: Na eeuwenlang de onbetwiste grootmacht van Oost- Azië te zijn geweest was China de andere volkeren in de regio als barbaars gaan zien.
Daaraan kwam een einde in de Eeuw van de Vernedering (1839-1949). China ging in die eeuw door een diep dal: het Westen en Japan degradeerden de oude natie tot een Vazalstaat.

Inmiddels heeft het land zijn positie als economische mogendheid herwonnen. De vraag is hoe gaan de communistische leiders daarmee om?

China’s geschiedenis heeft volgens Schulte Nordholt grote invloed op de moeilijke zoektocht naar een nieuwe identiteit. De vele aspecten van die zoektocht alsook recente geopolitieke ontwikkelingen zullen in de voordracht van deze schrijver en spreker zeker aan de orde komen.

De avond begint om 20.00 uur in de Dorpskerk in Blaricum.
Koffie en thee is beschikbaar vanaf 19.45 uur.
Na afloop (rond 22.00 uur) kan een glas worden gedronken.