Kerkcafé met Peter den Ouden: Geheimen achter de ‘Matthäus Passion’ van Johann Sebastian Bach. Dinsdag 21 maart 20.00 uur in de Dorpskerk, Torenlaan Blaricum

Peter den Ouden

Misschien wordt dit kerkcafé voor u een ontdekkingsreis die nieuwe perspectieven biedt in de appreciatie van één van Bach’s grote meesterwerken. Misschien dat u na deze inleiding bevestigd wordt in de mening dat hier slechts een ‘goddelijke’ componist aan het werk kan zijn geweest.

• Is het boek Bach en het getal van Kees van Houten ver gezocht of verklaart dit meer dan wij beseffen?
• Welke betekenis hadden cijfers voor Bach, kende hij de leer van de Joodse kabbalistiek?
• Heeft muziek van Bach een relatie met de ‘gulden snede’ of heeft dit ‘slechts’ te maken met goed ‘vakmanschap’?
• Welke betekenis heeft de kruisvorm in dit wonder der ‘muzikale architectuur’?
• Wat kunnen wij snel herkennen en wat moeten wij weten over de symboliek die Bach in dit meesterwerk heeft verwerkt?

In verrassende beeld- en geluidsfragmenten neemt dirigent/organist/pianist Peter den Ouden u mee in het ontdekken van de achtergronden van één van de meest populaire klassieke werken in Nederland.

Peter den Ouden (1948) studeerde orgel, piano, koordirectie, kerkmuziek en schoolmuziek. Hij werkte vele jaren als cantororganist en docent muziek voordat hij van 1985 tot 2006 werkzaam was aan de conservatoria te Hilversum en Amsterdam als docent methodiek/didactiek, bijvak koordirectie en als coördinator van de Opleiding Docent Muziek.  Peter den Ouden was tijdens zijn docentschap aan de conservatoria een veelgevraagd gastdocent, dirigent, organist en jurylid, zowel in binnen- als buitenland. Hij publiceerde vele artikelen over muziekeducatie in diverse Europese landen, was voorzitter van de European Association for Music in Schools (EAS) en aanvaardde in 1995 een eredoctoraat als Doctor of Music aan de Anglia Ruskin University te Cambridge.
Tijdens zijn afscheid van het oratoriumkoor Soli Amersfoort in 2011 werd Peter den Ouden onderscheiden als ridder in de orde van Oranje-Nassau. Op dit moment is Peter den Ouden nauw betrokken bij de ontwikkeling van de muziekeducatie in Suriname en werkzaam als cantor-organist aan de Willibrordkerk te Nederhorst den Berg, als organist aan de Dorpskerk te Blaricum en als freelance musicus.

We zien er naar uit u bij deze komende lezing te mogen begroeten!

De avonden beginnen altijd om 20.00 uur in de Dorpskerk in Blaricum.

Koffie en thee is beschikbaar vanaf 19.45 uur.

Na een inleiding van ongeveer een uur is er ruim gelegenheid tot discussie en voor het stellen van vragen. Na afloop (rond 22.00 uur) kan een glas worden gedronken.