Kerkcafé met prof. dr. Hans Hogerzeil: Ethische dilemma’s in de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden. Dorpskerk, Torenlaan 16, Blaricum. Donderdag 29 september 2022, 20.00 uur

Hans Hogerzeil

Ethische dilemma’s in de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden

Hoe je persoonlijke opvattingen als Christen in de praktijk kan brengen in een internationale VN-organisatie.

Hans Hogerzeil heeft zijn hele leven gewerkt in medisch ontwikkelingshulp. Eerst vijf jaar als protestant zendingsarts in India en Ghana, en daarna bijna dertig jaar voor het Essentiële Geneesmiddelen programma van de Wereld Gezondheids Organisatie. In die laatste functie heeft hij bijna 60 ontwikkelingslanden geadviseerd over hun medicijn beleid.

Prof. Hogerzeil zal een kort overzicht geven van internationale problemen met de toegankelijkheid van essentiële geneesmiddelen voor iedereen. Hij zal daarna concrete gevallen presenteren van samenwerking van de VN met kerkelijke organisaties, en enkele persoonlijke voorbeelden van ethische dilemma’s uit de praktijk.

Er zal veel tijd zijn voor een actieve discussie.

Prof. dr. Hans Hogerzeil is em. hoogleraar Global Health in Groningen en ex-directeur bij de Wereld Gezondheid Organisatie (WHO).

U bent van harte welkom. Neem gerust iemand mee!

De avond begint om 20.00 uur in de Dorpskerk in Blaricum.
Koffie en thee is beschikbaar vanaf 19.45 uur.
Na afloop (rond 22.00 uur) kan een glas worden gedronken.